Jag hittade typ 5 olika träningsscheman på min dator när jag kollade efter lite inspiration till konstruktionen av det jag följer just nu. Jag har alltid försökt att varva olika scheman ganska ofta för att jag inte ska tröttna på att gå till gymmet. Det kan ju bli så om man hela tiden följer ett och samma mönster, iaf för min del så har jag märkt att jag faller tillbaka till gamla vanor snabbare om jag inte bygger om min träningsvecka varje månad.
 
I januari fokuserade jag helt på att komma tillbaka till rutinerna att gå till gymmet, vara där var prio ett för mig. Det har gått väldigt bra och jag har lyckats hålla fast vid rutinen att minst gå 3ggr i veckan, sen behöver det inte bli ett fantastiskt pass, men att röra på mig har varit viktigast så här i början. Tror det är viktigt för alla som kommer igång med träning igen, att man inte ska gå fullt ut det första man gör för då kommer man med hög sannolikhet lägga av. Vet av egen erfarenhet, det håller liksom inte.
 
 
 
Pass nummer ett:
Muskelgrupp: Ben och mage. Uppvärmning: Cykel eller crosstrainer.
I januari har jag börjat veckorna med att träna ben och mage. Två muskelgrupper som jag tycker om att träna tillsammans. Det blir knäböj och baksida lårbenscurl med skivstången för att träna både fram och baksida lår, samt rumpa. Därefter brukar jag ta hantlar och göra utfall, jag har en matta under så jag slipper få skrapsår på knäna. Om man inte gillar att använda skivstången så går det lika bra med kettle bells, jag tycker om att varva lite för då tröttnar man inte lika snabbt på övningarna.
 
Pass nummer två:
Muskelgrupp: Ryggen och bröst. Uppvärmning: Cykel eller crosstrainer.
Jag tycker om att träna ryggen, jag behöver dessutom verkligen träna den eftersom jag sitter så mycket i mitt jobb där jag sitter långa dagar vid datorn. Här brukar jag köra rodd både med hantlar och skivstången, jag kör stående rodd med skivstången och enhands-rodd med hantlarna. Vill man inte använda skivstången kan man ta två hantlar istället. En annan övning jag gör och som jag tycker om att göra är lastdrag och även raka lastdrag. När jag tränar bröstet så brukar jag köra bänkpress och flyers, det är nog de enda övningarna jag kör.
 
Pass nummer tre:
Kondition.
Hur tråkigt det här än är att göra inomhus så gör jag det. Jag föredrar att springa ute, men har inte riktigt kommit dit efter mitt uppehåll. Jag avskyr att stå på samma maskin en längre tid, så jag gör 25 minuter intervall på cykeln först, sen kör jag 20min intervaller på crosstrainern. 45min har varit lagom så här i början och känts OK. Man kan ju slå på ett youtube klick för att få tiden att gå fortare, men jag lyssnar hellre på musik :)
 
Pass nummer fyra:
Muskelgrupp: Axlar och biceps. Uppvärmning: Cykel eller crosstrainer.
Axlarna är roliga att träna och jag kör alltid militärpress, både fram och bak med skivstången. Sen gillar jag även att använda hantlar för då får man jobba lite med balansen också. Jag kombinerar hantellyft ut åt sidan med bicepscurl uppåt. En rolig övning som kan bli riktigt tung när man går upp i mer vikt.
 
Jag tycker inte om att använda maskiner, det blir bara en statisk övning och är tråkig. Jag tycker om vikter för då får man med lite annat på ett hörn så som balans exempelvis.
 
Hur ser din träningsvecka ut?
 
- Alexandra -